Το Σάββατο 20 Οκτωβρίου έγιναν φετινές μας Κατατακτήριες Εξετάσεις. Μαζί με Καλλιτεχνικό Διευθυντή Παναγιώτη Θεοδοσίου (Συνθέτη, Πιανίστα και Πρόεδρο της Επιτροπής) τους καθηγητές του Καλογεροπούλειου Ωδείου Ελένη Νικολαΐδη (Έφορο Πιάνου) και Βύρωνα Μπούκη (Καθηγητή Κλασικής και Ηλεκτρικής Κιθάρας) θα έχουμε την χαρά να έχουμε στην επιτροπή διακεκριμένες προσωπικότητες που θα μας τιμήσουν με την παρουσία τους: (με αλφαβητική σειρά) Έφη Αγραφιώτη (Σολίστ και Καθηγήτρια Πιάνου – Καλλιτεχνική Διευθύντρια του Ωδείου Κωστέα – Γείτονα), Κώστα Βαρότση (Συνθέτη και Καθηγητή Ανώτερων Θεωρητικών) Κώστα Γρηγορέα (Σολίστ και Καθηγητή Κιθάρας), Μαρία Χρισίνα Κριθαρά (Συνθέτρια και Καθηγήτρια Ανώτερων Θεωρητικών και Πιάνου).
Οι μαθήτριες Κατερίνα Δελή (κιθάρα), Αναστασία Μήλιου και Δήμητρα Γκέλη (πιάνο) κατατάχθηκαν με επιτυχία στην Κατωτέρα και Μέση Σχολή, ενώ είχαν παράλληλα την ευκαιρία να ακούσουν τις πολύτιμες συμβουλές των ξεχωριστών μελών της επιτροπής.
Η Έφη Αγραφιώτη γεννήθηκε το 1955 και μελέτησε πιάνο και θεωρητικά στο Εθνικό Ωδείο. Παρακολούθησε ανώτερους κύκλους σπουδών στη Μόσχα, το Βερολίνο, τη Γενεύη και τη Λοζάννη, σεμινάρια στο Μόναχο, τη Σιένα, και τη Ζυρίχη. Παράλληλα σπούδασε πολιτικές επιστήμες στην Αθήνα και αργότερα, στη Γενεύη, Ιστορία Τέχνης. Έχει ηχογραφήσει τρεις δίσκους βινυλίου και τρεις δίσκους ακτίνας με ελληνική μουσική για πιάνο. Ως σολίστ παρουσίασε έργα για πιάνο Ελλήνων συνθετών σε μεγάλες ευρωπαϊκές πόλεις και στις Ηνωμένες Πολιτείες. Ασχολείται επί τριάντα χρόνια με την μελέτη και την παρουσίαση της ελληνικής μουσικής και έχει παίξει έργα ελλήνων συνθετών στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Ως συγγραφέας έγραψε δύο βιβλία για το “Πιάνο” και μια μονογραφία με τίτλο “Αριστοτέλης Κουντούρωφ” που κυκλοφορούν από τον εκδοτικό Οίκο “Παπαγρηγορίου – Νάκας” και πρόσφατα το βιβλίο “Η Μουσική δεν είναι Γένους Θηλυκού;” που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις “Δρόμων”. Υπήρξε για είκοσι χρόνια συνεργάτρια του Τρίτου Προγράμματος της ΕΡΤ. Παράλληλα με τη μουσική και σολιστική δραστηριότητα ασχολείται με την διδασκαλία του πιάνου και συνεργάζεται με το περιοδικό Πολύτονο της Ενωσης Ελλήνων Μουσουργών και το Διαδικτυακό Περιοδικό “Τar”.
Ο Κώστας Βαρότσης γεννήθηκε στην Aθήνα το 1963. Ξεκίνησε τις μουσικές του σπουδές με κλασσική κιθάρα. Σπούδασε αρμονία και αντίστιξη με τον Mιχάλη Bούρτση, ενορχήστρωση με τον Δημήτρη Δραγατάκη και ανάλυση με τον Γιάννη Iωαννίδη. Συνέχισε τις σπουδές του στη σύνθεση και την ηλεκτρονική μουσική με τον Gunther Becker στην Ανώτατη Μουσική Σχολή Robert Schumann του Dusseldorf (Δίπλωμα 1987). Aπό το 1987 ως το 1990 σπούδασε διεύθυνση ορχήστρας με τον Ferdinand Koch και τον Jean Sebastian Bereau στο Conservatoire National της Reims απ’ όπου αποφοίτησε με το Xρυσό Mετάλλιο της σχολής. Tο ίδιο μετάλλιο του απενεμήθη επίσης και στην ανάλυση. Το ίδιο διάστημα παρακολούθησε μαθήματα σύνθεσης και ακουστικής με τον I. Ξενάκη στο Παρίσι.
Έχει τιμηθεί για το έργο του με σημαντικές διακρίσεις. Tο 1986 κέρδισε το A΄βραβείο στο διεθνή διαγωνισμό Beethoven, που οργανώνει η πόλη της Bόννης, για το έργο του “Iριδισμοί” (έργο μουσικής δωματίου για 15 εκτελεστές). Tο καλοκαίρι του 1994 το έργο του “Fractalscapes” για μεγάλη ορχήστρα τιμήθηκε με διάκριση στο διεθνή διαγωνισμό “Irino” στο Tόκυο- Iαπωνία. Επίσης, το καλοκαίρι του 1995, κατόπιν διαγωνισμού, επελέγη να εκπροσωπήσει την Eλλάδα στο Διεθνές Συμπόσιο Σύγχρονης Mουσικής που πραγματοποιήθηκε στη Λειψία.
Σαν συνθέτης έχει δεχθεί πολλές αναθέσεις έργων, τα οποία, μαζί με τα υπόλοιπα έργα που έχει συνθέσει, έχουν εκτελεστεί από σημαντικά σύνολα της διεθνούς μουσικής σκηνής και έχουν μεταδοθεί ραδιοφωνικά σε χώρες όπως Γερμανία, Γαλλία, Aγγλία, Oλλανδία, Iταλία, H.Π.A., Καναδά και φυσικά στην Eλλάδα. Eπίσης, έχει γράψει μουσική για την τηλεόραση και τον κινηματογράφο και έχει συνεργαστεί ως αρθρογράφος με διάφορα μουσικά περιοδικά.
Παράλληλα με την σύνθεση ασχολείται και με τη διεύθυνση ορχήστρας. Έχει διευθύνει διάφορα μουσικά σύνολα (από σύνολα δωματίου μέχρι συμφωνικές ορχήστρες) τόσο στην Eλλάδα όσο και στο εξωτερικό.
Έχει διδάξει διεύθυνση ορχήστρας στο Ωδείο του Kολλεγίου Aθηνών. Είναι καθηγητής ανώτερων θεωρητικών και σύνθεσης στο Ωδείο Athenaeum και στο Ωδείο “Μουσικοί Ορίζοντες”. Είναι ιδρυτικό μέλος και διευθυντής προγραμματισμού της Oρχήστρας Δωματίου Aθηνών.
Ο Κώστας Γρηγορέας γεννήθηκε στην Αθήνα το 1957. Έχει σπουδάσει κιθάρα και ανώτερα θεωρητικά. Απεφοίτησε από την τάξη τού Δημήτρη Φάμπα στο Εθνικό Ωδείο με “Αριστείο”. Συνέχισε τις σπουδές του στην Αγγλία με υποτροφία του Βρετανικού Συμβουλίου. Εκεί σπούδασε κιθάρα και ανώτερα θεωρητικά στο RNCM με τους Gordon Crosskey , Γιώργο Χατζινίκο και John Williams. Αποφοιτώντας απέκτησε το Postgraduate Diploma του Πανεπιστημίου του Manchester.
Οι δραστηριότητες του περιλαμβάνουν solo συναυλίες, συνοδεία τραγουδιού, σύνθεση και διδασκαλία. Έχει συνεργαστεί με τους σημαντικότερους Έλληνες συνθέτες και τραγουδιστές τόσο σε συναυλίες όσο και σε ηχογραφήσεις. Έχει επανειλημμένα δώσει συναυλίες και έχει ηχογραφήσει για το ραδιόφωνο και την τηλεόραση στις περισσότερες Ευρωπαϊκές χώρες ,στην Αμερική, στην Αφρική και στην ¶πω Ανατολή. Σημαντική είναι η παρουσία του στη δισκογραφία, με δίσκους για σόλο κιθάρα και πολλές συμμετοχές σε έργα σύγχρονων συνθετών. Ως δάσκαλος έχει δημιουργήσει σχολή από διακεκριμένους κιθαριστές. Οι συνθέσεις του εκδίδονται από τον Μουσικό Οίκο «Παπαγρηγορίου – Νάκας ».
Ο Κώστας Γρηγορέας είναι ένας από τούς πιό προικισμένους Ελληνες κιθαρωδούς του καιρού μας. Σύγχρονος στην αντίληψη του για την κιθάρα και βαθειά καλλιεργημένος μουσικά. Ο τρόπος που παίζει τα τραγούδια μου από το “τετράδιο”, στην εμπνευσμένη διασκευή του Τάσου Καρακατσάνη, είναι συναρπαστικός, άνετος και ελκυστικός συγχρόνως. Μ’ αρέσει να τον ακούω να παίζει τα τραγούδια μου. Κι αυτό δε μου συμβαίνει συχνά. Γι’ αυτό και ανεπιφύλακτα σας προτρέπω να τον ακούσετε με προσοχή. Μαζί με τη μουσική μου θα απολαύσετε και έναν υπέροχο ήχο κιθάρας. (Μάνος Χατζιδάκις)
Η Μαρία Χριστίνα Κριθαρά γεννήθηκε στην Αθήνα και είναι κάτοχος διπλωμάτων πιάνου από το Εθνικό Ωδείο και σύνθεσης, από το Ωδείο Ν. Σκαλκώτα, με καθηγητή τον Μ. Τραυλό. Έχει εμφανιστεί σε ατομικά ρεσιτάλ, σε συναυλίες μουσικής δωματίου και συναυλίες Jazz, και έχει ηχογραφήσει για το Γ’ Πρόγραμμα της Ελληνικής Ραδιοφωνίας.
Έχει συνθέσει και επιμεληθεί μουσική για πολλά θεατρικά έργα. Το 2001 βραβεύτηκε για τη μουσική της θεατρικής παράστασης Παίζοντας με τη Φωτιά του Αύγ. Στρίντμπεργκ. Έχει επίσης συνθέσει μουσική για την Ελληνική τηλεόραση και για ντοκιμαντέρ, τρία εκ των οποίων, (Θα βγάλω Φτερά, Qadir ένας Αφγανός Οδυσσέας, Παίζοντας με τη Φωτιά) έχουν Ελληνικά και διεθνή πρώτα βραβεία.
Στην εργογραφία της περιλαμβάνονται έργα για solo όργανα, μουσικής δωματίου, έργα για διάφορα μουσικά σύνολα, καθώς και έργα για ορχήστρα. Έργα της έχουν παιχτεί σε διάφορες αίθουσες συναυλιών και φεστιβάλ. Το 2006, παρουσιάστηκε κατόπιν παραγγελίας το έργο της Climax Under Control, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. Tο 2008, βραβεύτηκε για το έργο Invention a deux voix? στο 6ο Πανελλήνιο Φεστιβάλ Mουσικής Δωματίου, στο οποίο είχε διακριθεί και το 2004 για το κουαρτέτο εγχόρδων Aπ’ τον Παπαδιαμάντη.
Oι πιο πρόσφατες συνεργασίες:
Τον Φεβρουάριο του 2016, το κουαρτέτο εγχόρδων «L’ Anima» ερμήνευσε το 4ο κουαρτέτο της με τον τίτλο Blackland, αφιερωμένο στον Ν. Σκαλκώτα.
Τον Απρίλιο ο φλαουτίστας Παναγιώτης Δράκος ερμήνευσε το έργο της για φλάουτο, From F to B.
Τον Ιούνιο, το Trio Aerodynamic (Harma Everts – σοπράνο, Stephanie Brandt & Maria Martinez Ayerza – φλάουτα με ράμφος), ερμήνευσαν το έργο της Les yeux fermés. Η συναυλία έγινε στο πλαίσιο residency στο Buitenwerkplaats (Ολλανδία), με σκοπό την ολοκλήρωση του έργου της The Path beyond… για μεικτή χορωδία, πάνω σε κείμενα Dante Alighieri.
Τον Δεκέμβριο ερμηνεύτηκε το έργο της 7 Miniatures, από την Αναστασία Μηλιώρη – βιολί και Αγγέλικα Παπανικολάου – πιάνο.
Τον Μάιο του 2017 επιλέχθηκε το έργο της Invention a deux voix? Για να εκπροσωπήσει την Ελλάδα στις Διεθνείς Ημέρες Σύγχρονης Μουσικής (I.S.C.M. 2017) στο Βανκούβερ του Καναδά.
Παράλληλα ασχολείται πάνω από 25 χρόνια με τη διδασκαλία, κατ’ αρχήν στη Γαλλία και κατόπιν στην Ελλάδα, συνεργαζόμενη με πολλά ωδεία. Είναι καθηγήτρια πιάνου και ανώτερων θεωρητικών στο Δημοτικό Ωδείο Φιλοθέης – Ψυχικού, στο Ωδείο «Κλασικής και Σύγχρονης Μουσικής», καθώς επίσης και καλλιτεχνική διευθύντρια στη Μουσική Σχολή «Ηριδανός».
Επίσης, είναι συγγραφέας του εγχειριδίου αρμονίας: Από το Φεγγαράκι, στον Φεγγαροχτυπημένο Πιερότο, το οποίο εκδόθηκε τον Νοέμβριο του 2015, από τις εκδόσεις faggoto books.
Aπό το 2011 είναι μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της Ένωσης Ελλήνων Μουσουργών, και από το 2003, μέλος της συντακτικής ομάδας του περιοδικού «ΠΟΛΥΤΟΝΟν» που εκδίδει η Ε.Ε.Μ., αρχικά ως υπεύθυνη σύνταξης και επικοινωνίας του περιοδικού, και από το 2014 ως αρχισυντάκτρια.